iar despre reguli

Ma gandeam ca exista un gazilion de reguli in ceea ce priveste cresterea copiilor. „Reguli”, vreau sa spun. Cam din aceeasi categorie ca cele de care e musai sa tii cont pentru a avea o relatie reusita, conform cosmopolitan si alte surse de incredere. Ca veni vorba, exista o gramada de reviste dedicate cresterii copiilor, probabil pline de asemenea sfaturi si reguli, dar n-am citit niciodata niciuna; pacat, simt ca as fi avut mai mult material pentru postul asta🙂

Nu am nimic impotriva regulilor, din contra, imi plac si le simt nevoia de multe ori, mai ceva ca un politist neamt😀 viata mea tanjeste dupa ordine si organizare. Aparent imi si place sa scriu despre ele😀 Dar mi se pare ca, asa cum cele referitoare la relatii pleaca de la premisa ca barbatii sunt toti croiti dupa cateva sabloane universal valabile, la care e suficient sa aplici un comportament standard si – bingo! – sa ii faci sa lesine dupa tine, la fel mi se pare ca cele referitoare la cresterea copiilor pleaca de la premisa ca in general copiii se nasc gata versati, santajisti si profitori, si mai ales chititi sa faca tot posibilul sa ingreuneze viata celor din jur cat mai mult cu putinta daca le dai ocazia. Si chiar daca de cele mai multe ori exista disclaimer-ul „toti copiii sunt diferiti”, mesajul subliminal e acelasi; copilul trebuie modelat repede si bine intr-o forma cat mai comoda pentru parinti. Nu stiu de ce suntem impregnati cu ideea asta ca bebelusul este o fiinta anti-sociala, care abia asteapta sa faca rau si care fara noi si modelarea noastra n-ar supravietui nici 5 secunde; in loc sa ne straduim sa avem incredere in el, in nevoile lui si in faptul ca are niste instincte solide de supravietuire si socializare pe baza carora il putem ajuta sa (se) construiasca.

Mi se pare ca regulile astea se nasc din mania noastra, a oamenilor de a controla, sau, mai bine zis, din grandomania noastra, convinsi ca noi chiar avem puterea reala de a influenta in mod constient si fundamental procesele naturii. Departe de mine gandul ca actiunile noastre sunt inutile si lipite de consecinte, logic ca este extrem de important felul in care ne tratam copiii. Dar, dupa parerea mea, ar trebui sa acceptam ca sunt unele lucruri care nu pot fi schimbate sau „stricate”. Si atunci viata ar deveni mai usoara un pic, pentru ca ne-am adapta cu inima mai usoara diverselor situatii, fara sa incercam sa le reparam ca sa respectam diverse reguli. Nu exista functionare perfecta.

Nu stiu sa dau foarte multe exemple concrete, tocmai din cauza ca sunt fundamental convinsa ca fiecare om, si implicit bebelus, e diferit in felul sau si reactioneaza un pic diferit la situatii si stimuli similari. Dar pot sa ma raportez la Sofia, pe care am urmarit-o cu toata atentia din lume inca de cand s-a nascut, si uite, de exemplu, as spune ca nimic din ce am facut sau nu am facut nu ar fi putut sa schimbe fundamental faptul ca doarme bine noaptea dar nu doarme in carucior sau in patut in timpul zilei. Sau ca mananca bine. Felul ei de a functiona nu se datoreaza faptului ca am urmat sau nu o reteta-minune. Singurul meu „merit”, daca pot sa ii spun asa, este ca am acceptat ca nevoie ei nu pot fi schimbate, asa ca m-am adaptat la ele. Am incalcat rand pe rand regula care spune sa nu dormi cu copilul in pat, ca se invata, regula care spune sa ii dai sa manance la 3 ore, ca se invata, regula care spune sa nu il tii in brate, ca se invata, regula care spune sa il mai lasi si sa planga, ca se invata. Si probabil multe altele.

Of, am impresia ca nu reusesc sa exprim exact ideea pe care o am in cap. Ma tot invart pe langa ea. Dar revin la comparatia mea initiala. Cred cu tarie ca, daca doi oameni se iubesc si sunt meniti unul altuia, vor ajunge impreuna indiferent cate „greseli” fac si cate periute de dinti isi lasa unul la celalalt. Daca nu ajung impreuna, inseamna ca nici nu trebuiau sa fie😛 Zicea un indian, intr-un film la care am adormit aseara, „Everything will be right in the end; if it isn’t right, it means it is not the end yet”. O fi romantat si pueril, dar eu cred asta din tot sufletul🙂 Si la fel e si la copii. Daca ai un copil linistit, va fi linistit, indiferent ce ii faci; daca ai un copil care plange, va plange; daca ai un copil care doarme, va dormi, daca ai un copil incapatanat, va fi incapatanat si asa mai departe. N-are importanta cate reguli incerci sa aplici; poti sa imbunatatesti un pic lucrurile, poti sa o tii sa doarma in brate pentru ca numai acolo poate sa doarma, poti sa o tii non-stop in brate pentru ca numai acolo nu plange atat de rau, dar situatia la baza ramane neschimbata. Nu exista nicio metoda in 3 pasi care sa iti transforme fundamental bebelusul din urlator in ganguritor. Si e OK asa😀 Important e sa fii acolo pentru el, cu afectiune si rabdare. Sa il iei in brate si sa ii arati ca il iubesti de cate ori are nevoie, chiar daca in primele luni ti se pare ca are nevoie de asta non-stop😀 Nu se strica. E prima ocazie pe care o ai sa iti faci copilul sa se simta acceptat asa cum e el, si tare mi-e teama ca nu e tocmai cea mai grea😀

2 gânduri despre „iar despre reguli

  1. martutza Decembrie 9, 2012 la 12:58 pm

    Nu am inteles o chestie…ce zici despre cei care ajung sa fie, o vreme, impreuna (6, 10, 15 ani) si apoi se despart. Astia trebuia sau nu sa fie impreuna?

  2. magdici Decembrie 9, 2012 la 6:44 pm

    Ma bagi la de-astea grele🙂 Despartirea e o decizie atat de personala si de subiectiva, incat e foarte greu sa tragi o concluzie generala corecta, stand pe bara. Eu am scris ce aleg eu sa cred, referitor la situatii in care am fost… Cand doi oameni se despart dupa atatia ani, ma gandesc ca lucrurile sunt mult mai complexe. Poate ca a fost o relatie de conjunctura care a evoluat din inertie. Poate ca din contra, a fost o dragoste nebuna intre doi oameni care insa au evoluat in directii prea diferite. Pot fi variatii infinite de motive.

Lasă un răspuns

