Magda does Cambodia, 2 – prima zi in Phnom Penh

Prima zi. M-am imbracat adecvat, ca un adevarat turist, mi-am agatat camera si aparatul de poze de gat si am plecat in cautarea aventurii.

Am gasit in schimb un mic haos, format din foarte multi oameni, extrem de multe scutere (si asta e un eufemism), multa mizerie si saracie. Si cocotieri si bananieri si maimute. Cam asta a fost prima impresie despre Phnom Penh.

Acum sa detaliem. Desi orasul are tentative serioase de infrumusetare si modernizare, te izbesc imediat detaliile care iti aduc instantaneu aminte ca esti intr-o tara saraca, probabil nu chiar lumea a treia dar oricum, care increarca din greu sa isi revina din toate punctele de vedere. Adica vezi hoteluri nou construite de exemplu, dar in jurul lor sunt inca gunoaie aruncate, cladiri darapanate, oameni care mananca in mijlocul strazii pe niste cutii de carton. Oameni slabi si foarte prost imbracat, dar care iti zambesc prietenos in secunda in care vad ca te-ai uitat la ei. Sunt incredibil de prietenosi de fapt, m-a socat treaba asta. Adica majoritatea nu asteapta nimic in schimb pentru ca iti zambesc sau iti sar in ajutor, nu te injura sau nu se stramba in momentul in care le refuzi serviciile. Zambesc in continuare si eventual mai fac si o gluma cu tine, dupa care pleaca repede in cautarea altor turisti.

Sunt doar cateva zone in tot orasul prin care poti sa te plimbi ca si turist. In rest, daca tii neaparat sa vezi culoarea locala, iti trece dupa primele cateva minute. Nici poze nu mi-a venit sa fac. Ce sa pozez, saracia oamenilor? Las asta reporterilor in cautare de premii. Era totusi amuzant sa ii vezi asa multi, ca furnicutele, fiecare facand cate ceva. Bine, unii dormeau in hamace sau pe unde apucau, dar daca te simteau apropiindu-te si stiau ca pot sa iti aduca un serviciu din care sa le iasa bani (cum erau soferii de exemplu, sau vanzatorii de diverse nimicuri), se trezeau instantaneu si sareau dupa tine.

Pertotal, orasul misuna de viata. Si cuvantul misuna imi este sugerat de puzderia de scutere. Nu va puteti imagina cate scutere sunt pe strazile din Phnom Penh. Nu exista autobuze din ce am vazut eu, si nici masini nu sunt foarte multe. Ca mi-am adus aminte de asta, in proportie de peste 90% sunt Toyota, dintre care o alta proportie de cel putin 70% zic eu, e un singur model cu al carui nume voi reveni mai tarziu fiindca momentan imi scapa😀 Intreg orasul pare o mare reprezentanta de vanzari pentru modelul ala de Toyota. Cat despre trafic, este absolut debusolant. Nu se merge cu mai mult de 30 la ora, si nu se opreste in intersectii decat in cazuri extreme. Fiecare inainteaza incet incet pana cand este lasat sa se bage. Nu am remarcat respectarea vreunor reguli speciale de circulatie, si am numarat vreo 4 semafoare in total in tot orasul🙂 (bine, sunt mai multe, este o exagerare lirica). Cat despre traversat, poti sa traversezi pe absolut oriunde si absolut oricand, atata vreme cate te misti cu o viteza constanta astfel incat cei din trafic sa stie cum sa procedeze in privinta ta.

Principalul mijloc de transport, pentru turisti cel putin, este tuk-tuk-ul. Nu cred ca am vreo poza cu tuk-tuk-ul inca, dar in mare este ca o trasurica de 4 locuri, doar ca in loc de cal este trasa de vesnicul scuter. Nu exista tarife prestabilite, dar negociezi cu soferul la inceput si in principiu iti cere initial cam 2 dolari de persoana (asta pentru ca in toata Cambodia se poate plati cu dolari la fel de bine ca si cu moneda locala). Nu poti sa scazi pretul foarte mult pentru ca sunt multe cereri, e plin de tuk-tuk-uri ocupate peste tot😀

Preturile, desi sunt pentru turisti si deci inmultite cu cel putin 3, sunt rezonabile, mananci cu 3 dolari pe saturate si bei o bere sau o cola de inca un dolar. Ei mananca mult mai ieftin, evident, dar nu m-am aventurat sa gust nimic vandut pe strada sau in locatii lejer dubioase. E totusi o tara saraca si plina de boli. Ah, si pentru cei care isi faceau probleme, nu exista absolut niciun fel de violenta, nici macar latenta. Au lasat mult in urma perioada de razboi. Nu exista soldati sau politie pe strada, nu exista sentimentul de insecuritate, fiecare isi vede de treaba lui si incearca sa faca cativa dolari in plus. Si pentru asta au cea mai mare nevoie de turisti.

Si despre maimute, le-am vazut in plina strada, sarind pe stresinile unei cladiri pe la etajul doi, o intreaga colonie. Au mers frumos pe streasina, au traversat strada pe niste cabluri electrice, dupa care si-au continuat la fel de frumos drumul pe cealalta cladire. Asta da alta lume😀 Cum naiba sa ai maimute pe strada?????😀

Asta a fost primul semnal, dupa care am remarcat ca, desi in aparenta totul e la fel, nimic nu seamana, si ochii cauta degeaba un punct de reper cunoscut. Oamenii au ochii oblici, si copacii sunt toti din specii necunoscute, la fel si pasarile, si goddamnit sunt maimute si cocotieri pe strada, si vacile arata altfel, sunt mai slabe si mai inalte, si cainii sunt altfel, si gainile sunt altfel, si literele din reclame sunt atat de ciudate, si … Uffffff!!! Eram in alta lume😀

Si stiati ca nucile de cocos cresc verzi in pom si nu negre???

Si am baut vin de ananas si am mancat broaste prajite😛

Tag-uri:, , , ,

6 gânduri despre „Magda does Cambodia, 2 – prima zi in Phnom Penh

  1. razvan Ianuarie 19, 2008 la 7:39 pm

    in sfarsit un semn!!!! :)))

  2. magdici Ianuarie 20, 2008 la 10:26 am

    😀 da mai traiesc, n-ati scapat, si mai am scrise chestii, dar nu pot sa le pun fara poze, si dureaza incredibil de mult sa urc pozele de aici.

  3. Mihnea Ianuarie 20, 2008 la 1:14 pm

    Pot pune aventura si pe BlogDeCalator ?😀

  4. magdici Ianuarie 20, 2008 la 1:25 pm

    Da, desigur😀 fa-ti de cap cu aventurile mele😀

  5. Mihnea Ianuarie 20, 2008 la 1:56 pm

    :)))

    beton, multam’🙂

  6. Mihnea Ianuarie 20, 2008 la 1:58 pm

    Apropo, de ce stai pe net ???? Plimba-te🙂

Lasă un răspuns

